Kukainīt!
Re, kā Saule spīd,
iemācies sauli, kukainīt...
/Imants Ziedonis/

Pasaules lielajā SMILŠU PULKSTENĪ MĒS esam mazi un vienlaicīgi lieli… Tieši no mums, mūsu bērniem, no tā, kā katrs savu dzīvi dzīvojam ir atkarīgs, vai pulksteni VARĒS ATKAL un atkal pagriezt un PLANĒTA DZĪVOS!

Konkurss Konkurss

Iesniegums

1.uzdevums

2.uzdevums

3.uzdevums

Nolikums

Izzini kopā! Ēd veselīgi! Esi aktīvs!

Ieteikumi pilnvērtīgai dzīvei, ēdienu izvēlei un aktivitātēm! Varbūt tā jau ir tradīcija, bet īpaši priecāsimies, ja tā par tādu kļūtu. Centieties ievērot ieteikto - galvenais, lai jums visiem tas sagādā pozitīvas emocijas.

Rosinājumi skolotājiem, vecākiem un bērniem, lai darbojoties uzzinātu vairāk.

Saites, kur internetā var sameklēt papildus informāciju.

KONKURSA UZDEVUMI, kurus izpildot var saņemt vērtīgu balvu

IZZINI KOPĀ!

  • Kopā ar ģimeni apmeklējiet zemnieku saimniecību vai pārtikas ražotāju, iepazīstiet tur audzēto un ražoto produkciju.
    VAI
    Apmeklējiet zemnieku tirdziņu, Eko vai beziepakojuma veikalu un izziniet atšķirības ar ierasto iepirkšanās veidu.
    VAI
    Palīdziet vecākiem dārza darbos un izziniet ko, kā, kad, kāpēc sēj.

    Izveidojiet radošo darbu par paveikto, uzzināto un jaunatklāto.

  • Mācības ir bērnu un jauniešu galvenais darbs! Ikviena cilvēka galvenais pienākums ir mērķtiecīgi paplašināt savas zināšanas un arī sirds gudrību.

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    • Noskaidrojiet vai jūsu skola, pirmsskolas izglītības iestāde piedalās programmā “Piens un augļi skolai”. To var izdarīt mājaslapā www.piensaugliskolai.lv. Šeit var uzzināt patiesi daudz aktuālas informācijas par programmas norisi, aktivitātēm bērniem un jauniešiem, tajā ir pieejami materiāli pedagogiem, vecākiem un citas noderīgas ziņas.
    • Varbūt vēlaties sagatavot nelielu skolas vizītkarti, par to kā iesaistieties projektā “Piens un augļi skolai” un padalies sociālajos tīklos, lietojot tēmturi facebook#piensaugliskolai facebook #EU_Schoolschemes @piensaugliskolai
    • Jautājumi, uz kuriem atbildes atradīsiet mājaslapā piensaugliskolai.lv:
    1. Cik bērnu Eiropas Savienībā programmas ietvaros saņem bez maksas piena produktus, augļus un dārzeņus?
    2. Cik litru piena Eiropas Savienībā programmas ietvaros izdzerts?
    3. Cik kilogramu augļu un dārzeņu apēsts Eiropas Savienībā programmas ietvaros?

    INFORMĀCIJA Dalībskolas

  • Neaizmirstiet, ka visiem ir ne tikai tiesības, bet arī atbilstoši savam vecumam - pienākumi!

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    • Aprunājieties ar vecākiem, brāļiem un māsām, kādi ir bērnu pienākumi mājās? Latvijas republikas Labklājības ministrijas mājas lapā uzziniet vairāk, kādi ir bērnu un arī pieaugušo pienākumi.
    • Aprakstiet vai uzzīmējiet tos darbus, ko paveic bērni, lai palīdzētu ģimenei. Palūdziet, lai jūs nofotografē brīdī, kad tiek veikti mājas vai dārza darbi kas Tev vismazāk vai arī visvairāk patīk. Dalieties ar lieliskajām bildēm sociālajos tīklos lietojot tēmturi facebook#piensaugliskolai facebook #EU_Schoolschemes @piensaugliskolai

    INFORMĀCIJA Bērna tiesības un pienākumi Bio pārstrādes uzņēmumi Informatīvie bukleti Metodiskā palīdzība

  • Brīvo laiku pavadiet kopā ar ģimeni, darot ikdienišķās lietas, atpūšoties, sportojot, ceļojot un iepazīstot LATVIJU!

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    • Izveidojiet Latvijas karti, kurā atzīmējiet tās lauku saimniecības un pārtikas ražotnes, kurās esat viesojušies.
    • Izmantojot sociālos tīklus, iesakiet interesantākās apskates vietas Latvijā.
    • Izmantojot sociālos tīklus, iesaki interesantākās apskates vietas Latvijā.

    INFORMĀCIJA www.novadagarsa.lv Skolēna tiesības un pienākumi www.celotajs.lv www.vietas.lv visitlatgale.com/lv/ www.kurzeme.lv/lv/ www.travelzemgale.lv/ www.vidzeme.com/lv/

  • Mācieties pārdomāti, ekonomiski un videi draudzīgi iepirkties!

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    • Sastādiet pārtikas pirkumu sarakstu vienai dienai. Lielākie to var izdarīt jau nedēļai.
    • Padomājiet un pārrunājiet, kā Jūs izvēlaties pārtiku (pēc cenas un maksimāli izmantojot atlaides, pēc izlietošanas termiņa, pēc ražotāja firmas, pēc ražotājvalsts, izlasot un izpētot sastāvdaļas, apdomājot vai iesaiņojums ir dabai draudzīgs, otro reizi pārstrādājams vai tāds, kurš ātri sadalās.)
    • Saskaitiet pārtikas produktus ledusskapī, kas auguši vai ražoti Latvijā un tos, kam Latvija nav ražotājvalsts. Iepērkoties tam pievērs lielāku uzmanību!
    • Apskatiet, vai kādam no produktiem nav beidzies derīguma termiņš.
    • Pārrunājiet, kur tiek likti ēdieni un pārtikas produkti, kurus neapēdiet vai beidzies derīguma termiņš.

    INFORMĀCIJA zalabriviba.lv - Padomi zalabriviba.lv - Par pārtiku

  • Šķirot atkritumus ir videi draudzīgi, veido šo ieradumu ik dienu!

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    INFORMĀCIJA Kā pareizi šķirot atkritumus Kompostētāju klubs Youtube

  • Atpūta ir svarīga ikdienas ritmā.

  • Pavadītais laiks vienatnē vai kopā ar draugiem var būt izzinošs un pavadīts jēgpilni.

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    • Padalieties ar jautrākajām aktivitātēm, kuras darāt kopā ar draugiem. Pārdomājiet, kuras no tām ir lietderīgas un izzinošas.

    INFORMĀCIJA - Mācībām noderīgās interaktīvās spēles

    Bezgalīgais mežs

    "Bezgalīgais mežs"ir izglītojoša spēle bērniem, kuru iespējams lejuplādēt spēlētāja viedierīcē – Android un iOS. Spēles mērķis ir palīdzēt pirmsskolas un sākumskolas bērniem atklāt, kāpēc atkritumiem mežā nav vietas. Spēle rosina domāt par meža patiesajām vērtībām – svaigo gaisu, dzīvo dabu un koksni – atjaunojamo dabas resursu, no kā var radīt daudz interesantu un noderīgu lietu. "Bezgalīgais mežs" piedāvā četras spēļu vides: "Atrodi lieko!", "Savieno pārus!", "Vai pareizi?" un "Iztīri mežu".

    Palīdzi Bitītei

    Tā ir spēle, kurā bērni-palīdz Bitītei veidot vārdus par dažādām tēmām (skola, uz ielas, ēst gatavošana, dāvanas, lauki utt.), atrast vajadzīgo burtu, var izmantot laika limitu. Ir pieejama interaktīvā ābece.

    Pasakas

    Vietne, kur var atrast runājošās pasakas ar uzdevumiem un vārdnīcu, 1.- 4. Klašu skolēniem palīdz apgūt, burtus un skaņas, vārdu daļas, vārdu mācību, teikumu un tekstu.

    Pasakas.net

    Vietne, kur pieejamas-audio pasakas, spēles, animācijas filmas, krāsojamās lapas un materiāli latviešu valodā.

    Cirkulis.lv

    Vietne , kur pieejamas puzles, zīmējumi un krāsojamās lapas, dekorācijas, rokdarbi, rakstītprasmei un lasītprasmei spēles, rotaļas

    Dzimba.lv homesthetics.net

ĒD VESELĪGI!

  • Kopā ar ģimeni izzināt Latvijas novados raksturīgos ēdienus un receptes
    VAI
    Izvēlēties ģimenes tradicionālu veselīga ēdiena recepti, izmantojot sezonai raksturīgus un veselīgus produktus, pagatavot to. Radošajā darbā atspoguļot ēdiena gatavošanu un pasniegšanu.

  • Sāciet dienu ar ūdens glāzi. Vismaz 6 glāzes ūdens katru dienu! Atcerieties, ka to vajag izdarīt jau, pirms slāpst.

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    • Saskaitiet, cik daudz ūdeni jūs izdzerat katru dienu. Slāpju veldzēšanai izmantojiet ūdeni, nevis saldinātus un gāzētus dzērienus! Aprēķiniet, cik tas ir litri un cik grami?
    • Izveidojiet savu īpašo - līdzi ņemamo ūdens pudeli - vairāku reižu lietošanai, apzīmējiet, aplīmējiet un padalieties sociālajos tīklos, lietojot tēmturi facebook#piensaugliskolai facebook #EU_Schoolschemes @piensaugliskolai

    INFORMĀCIJA

    Ūdens aprite dabā Personalizēta ūdens pudele
  • Lai veselīga maltīte ir ikdienas paradums!

    Veselīga uztura pamatā ir dārzeņi, graudaugi un pākšaugi. Organismam vajadzīgas arī ogas un augļi, piena produkti, gaļa un zivis. Mazāk saldumu un treknu ēdienu.

  • Iesakām 3 porcijas dārzeņu un 2 porcijas augļu katru dienu svaigā veidā!
    Graudaugi katrā ēdienreizē.
    Piena produkti – 3 porcijas dienā.
    Gaļa / Zivis/ Pākšaugi - viena porcija dienā.

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    • Pagatavojiet veselīgus, krāsainus salātus no sezonāliem produktiem.
    • Pierakstiet kalendārā, cik porcijas un kurus augļus un dārzeņus šodien apēdāt.
    • Pārbaudiet, vai brīvdienu pusdienās uz šķīvja ir produkti piecās dažādās krāsās. Pārrunājiet ar vecākiem, kādēļ šie produkti vajadzīgi organismam un kas tajos vērtīgs.

    INFORMĀCIJA Infografika par uzturu Idejas dārzeņu veiksmīgākai iekļaušanai bērnu uzturā Vecākiem par dārzeņu nozīmi bērnu uzturā Veselīgs uzturs Ieteikumi dārzeņu un augļu lietošanai uzturā Materiāli pedagogiem Dr.sc. ing. R. Riekstiņas - Doļģes materiāls par galda kultūru

  • Našķi ir gardums, kārums, kuru nelieto ikdienā.

  • Iepriecināt sevi var izvēloties veselīgu našķi – riekstus, sēklas, svaigus vai kaltētus augļus un ogas. Tajos ir līdz 70 % cukuru (glikozes un fruktozes veidā), kas nodrošina saldumu. Augļu un ogu atsvaidzinošo garšu rada organiskās skābes – citronskābe, ābolskābe, skābeņskābe. Patīkamo garšu un smaržu piedod ēteriskās eļļas. Šīs vielas rosina ēstgribu, veicina gremošanas sulu izdalīšanos un kustību zarnās. Augļi, ogas un dārzeņi satur arī dažādus fermentus, kas atvieglo ēdiena sagremošanu. Augļos, ogās un dārzeņos ir fitoncīdi, kas spēj iznīcināt mikroorganismus. Vislielākā nozīme augļos, ogās un dārzeņos ir vitamīniem.

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    • Ejiet uz www.piensaugliskolai.lv sadaļu “Tavas veselība” un izlasiet par šo tēmu vairāk.
    • Pārrunājiet par riekstu, sēklu, svaigu vai kaltētu augļu un ogu sezonalitāti un nozīmi uzturā.

    INFORMĀCIJA Tava veselība

  • Tikai nesteidzīgi ēdot, var izbaudīt un sajust ēdiena smaržu un garšu. Tikai pēc 20 minūtēm organismā rodas sāta sajūta. Katra ēdienreize, lai rada ģimenes kopā būšanas sajūtu.

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    • Mēģiniet katrā ēdienreizē uzklāt skaistu galdu, izmantojot atbilstošus traukus, glāzes, krūzes un galda piederumus, salvetes. Maltītes laikā sēdiet taisnu muguru, iztieciet bez televizora, telefona, grāmatas un veltiet laiku sarunām.
    • Pārsteidziet savus vecākus brīvdienas rītā ar gardām brokastīm!

    INFORMĀCIJA Trīs vienkāršas un garšīgas receptes...

  • Latvijā audzētie un pārstrādātie produktiir bagātāki ar vitamīniem, bioloģiski aktīvajām vielām, jo tos novāc pilngatavībā. Lietojot vietējos produktus, mēs atbalstām Latvijas ražotājus.

  • Ziemas periodā ieteicams lietot rudenī ievāktos vietējos dārzeņus – kāpostus, bietes, burkānus, kāļus, rāceņus. Pavasarī uz palodzes audzētie loki, redīsi, salāti diedzētās sēklas ir lielākais vitamīnu avots. Vasarā jāpagaršo ikviena oga, un rudens ir dārzeņu augļu un ogu laiks.

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    • Pavasarī iesējiet pirmos zaļumus un iestādiet sīpolus, tādējādi iegūstiet lieliskus vitamīnus ikdienas maltītēm. To var izdarīt arī uz palodzes.
    • Novērojiet un aprakstiet, kā aug sīpolloki vai zaļumi
    • Vasarā nofotografējiet, kādas ogas un cik saujas apēdāt.
    • Veidojiet krājumus ziemai – saldējiet ogas vai krāsainus ledus gabaliņus ar vasaras ogām.
    • Rudenī atrodiet kādu interesantu dārzeni un foto, ievietojiet sociālajos tīklos, lietojot tēmturi facebook#piensaugliskolai facebook #EU_Schoolschemes @piensaugliskolai
    • Ziemā sagatavojiet salātus no rudenī novāktiem dārzeņiem vai smūtiju no vasarā sasaldētajām ogām.

    INFORMĀCIJA Kā pārstrādāt vietējos augļus un ogas skolēnu pilnvērtīgai ēdienkartei? Ceļotājs Pasakas

ESI AKTĪVS!

  • Aktīvi kopā ar ģimeni pavadīt laiku svaigā gaisā.

    Radošajā kolāžā atspoguļot aktivitāšu dienu ar ģimeni.

  • Sports un fiziskās aktivitātes svaigā gaisā nodrošinās pilnvērtīgu dzīvesveidu. Aizvien biežāk cilvēki brīvo laiku atvēl sporta aktivitātēm, tādējādi veidojot veselīgus ieradumus ikdienā.

  • Ieteicams 3-5 reizes nedēļā 150 minūtes veltīt aerobajiem treniņiem, divas reizes nedēļā spēkam un lokanībai.
    Cik vien iespējams, dariet to svaigā gaisā un atcerieties teicienu par to, ka nav nepiemēroti laika apstākļi, ir tikai nepiemērots apģērbs.

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    • Aprakstiet, uzzīmējiet, nofotografējiet vai nofilmējiet savu iemīļotāko fizisko aktivitāti kopā ar ģimeni.
    • Ja vien iespējams, dodieties uz skolu vai nodarbībām ar kājām, skrejriteni vai velosipēdu.
    • Aprakstiet, kas ir interesants ceļā no jūsu mājām līdz skolai vai nodarbību vietai. Varbūt par to vietu ir kāda leģenda?
    • Sarīkojiet ģimenes un draugu sporta spēļu dienu.
    • Brīvdienās kārtīgi izkustieties, atrodiet laiku pastaigām un novērojiet, kādi putni, zvēri, kukaiņi dzīvo jums līdzās. Pastāstiet par to saviem draugiem.

    INFORMĀCIJA Veselīgs un aktīvs dzīvesveids Esi aktīvs visu gadu Fizisko aktivitāšu piramīda

  • Fiziskajai slodzei jābūt samērīgai ar Tavu vecumu un organisma iespējām. Pārdomāts un samērots dienas režīms ļoti ietekmē attīstību un veselību.

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    • Atzīmējiet kalendārā, kurā dienā jums bija un kurā nebija sporta nodarbības.
    • Paši vai ar vecāku palīdzību, izveidojiet savu dienas ritmu, grafiku nedēļai un pārdomājiet, vai slodze ir pietiekami samērota ar atpūtu.
    • Sekojiet līdzi, kā atkarībā no tā, cik un kā jūs ēdat, kustaties, sportojat, mainās jūsu svars.
    • Kopā ar vecākiem izveidojiet savu ģimenes garuma lineālu pie kādas sienas, kurā atzīmējiet, cik kurš ir garš (pieliekot klāt datumu). Pēc laika varēsiet salīdzināt.

    INFORMĀCIJA Pārliecinies, vai esi pietiekami fiziski aktīvs! Fiziskā aktivitāte un sēdošs dzīvesveids

  • Dienas režīma svarīga sastāvdaļa ir veselīgs miegs. Ieteicamais labākais laiks miegam ir laika posmā no 22.00 līdz03.00, šajā laikā organisms pilnvērtīgi atjaunojas un atgūst enerģiju. Pirmskolas vecumposmā nepieciešams gulēt 11-12 stundas, sākumskolas posmā 9-10 stunda, pieaugušajiem 7-8 stundas.

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    • Vienu nedēļu pasekojiet līdz un saskaitiet, cik stundas jūs guliet darbadienās un cik brīvdienās? Vai diennaktī sanāk vismaz 9 stundas miegam?
    • Pierakstiet vai uzzīmējiet bailīgāko un jocīgāko sapni.
    • Pārbaudiet, vai jūs izvēdināt telpu pirms gulēšanas, uzzīmējiet, nofotografējiet vai aprakstiet, kas jums palīdz aizmigt un kas atmosties.
    • Ja ir brālis vai māsa, pastāstiet vakara pasaciņu viens otram.

    INFORMĀCIJA Veselīgs miegs Kā veidot veselīga miega ieradumus bērnam? Miega un vieglās mošanās tabula bērniem no 6 līdz 12 gadu vecumam

  • Personīgās higiēnas ievērošanai ir liela nozīme veselības nodrošināšanai.

    Tīri mati, zobi, un ķermenis, apģērbs un priekšmeti, sakārtota vide ir ikdienas norma. Higiēnas ievērošana ir nepieciešama ne tikai, lai labi izskatītos, bet arī lai organisms spētu aizsargāties no infekcijas slimībām.

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    • Zobārsti iesaka zobus tīrīt pēc katras ēdienreizes. Mazākais - no rītiem un vakaros. Procedūrai jābūt vismaz 3 minūšu ilgai. Uzņemiet laiku cik ilgi Jūs tīriet zobus? Kā Jūs to izmērījāt, ar kādu pulksteni? Varbūt 3 minūšu smilšu pulksteni?
    • Nofotografējiet, cik lielas putas izdodas izveidot, mazgājot rokas, un padalieties ar superīgāko bildi sociālajos tīklos, lietojot tēmturi facebook#piensaugliskolai facebook #EU_Schoolschemes @piensaugliskolai

    INFORMĀCIJA Ievēro personīgo higiēnu! Tav personīgā higiēna Uzdevumi.lv - Mana veselība Zobu higiēna

  • Neaizmirstiet, ka rūdīties jāsāk pamazām un pārdomāti. Pirms norūdīšanās procedūru sākšanas nepieciešams konsultēties ar ārstu. Norūdīšanās režīmu nosaka, ņemot vērā vecumu, individuālās īpatnības un veselības stāvokli. Norūdīts cilvēks ir izturīgāks pret infekcijām, viņam ilgāk saglabājas darbaspējas.

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    • Rūdīšanos ieteicams veikt pamazām un tad to saglabāt kā ieradumu. Jūsu veselībai par labu nāks peldēšanās, fiziskās aktivitātes ne tikai siltā laikā, bet arī pavasarī, rudenī un ziemā, vairāk laiku pavadiet svaigā gaisā, staigājiet ar plikām pēdām.
    • Vasarā kopā ar ģimeni un draugiem nosviniet pliko pēdu dienu. Padalieties sociālajos tīklos kā jums gāja, lietojot tēmturi facebook#piensaugliskolai facebook #EU_Schoolschemes @piensaugliskolai

    INFORMĀCIJA Norūdīšanās Norūdīšanās. Tās ieguvumi un kā norūdīties pareizi Imunitātes stiprināšana. Norūdīšanās

  • Svarīgi atrast laiku sev! Laiks, ko pavadīt domājot, lasot, sapņojot vaļā acīm.

    ROSINĀJUMI aktivitātēm kopā ar bērniem:

    • Atpūšoties kopā ar ģimeni, pasapņojiet, kādi jūs būsiet pēc 5 vai 10 gadiem, par ko vēlaties kļūt, ko vēlaties sasniegt, atklāt, mainīt. Aprakstiet vai uzzīmējiet to.
    • Reizēm vajag arī paslinkot, bet vislabāk tas izdosies pēc labi padarītiem darbiem. Nofotografējiet vai uzzīmējiet – kur un kā jūs slinkojat vai atpūšaties.
    • Paveiciet kādu darbu vecāku vietā un rosiniet viņus tajā laikā atpūsties - paslinkot.
    • Varbūt jūs zināt kādu dziesmu, pasaku vai dzejoli par slinkošanu?

    INFORMĀCIJA Vera Singajevska-Dziesma par slinko Jānīti.